ANBI

Stichting de Toneelmakerij heeft een ANBI status. Dat staat voor 'een algemeen nut beogende instelling'. Een instelling is een ANBI als ze zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut. Deze ANBI status geeft toegang tot een groot aantal fiscale faciliteiten voor donateurs/erflaters en voor onszelf als goede doelen instelling. Giften aan de Toneelmakerij zijn, afhankelijk van de persoonlijke situatie, fiscaal aftrekbaar. Over schenkingen of nalatenschappen hoeft de Toneelmakerij geen schenkings-/successierecht te betalen.

Instellingen met een ANBI status zijn verplicht een aantal documenten openbaar te maken. Dat geeft mogelijke financiers van de Toneelmakerij goed zicht op onze doelstellingen, activiteiten en financiële situatie.


RSIN / fiscaal nummer:
2963954

Financiële verantwoording:

Jaarrekening 2017
Jaarrekening 2016
Jaarrekening 2015

Bestuurssamenstelling & beloningsbeleid:
Bestuur Toneelmakerij: Carel Kuyl (voorzitter), Edo Vellenga (penningmeester), Pierre Ballings.
Het bestuur ontvangt geen vergoeding of vacatiegeld. Het bestuur functioneert binnen het Bestuur + Directiemodel met een ruim mandaat voor de directie. Het volgt de regels van de Governance Code Cultuur. Een bestuur- en directiereglement is vastgesteld. Het bestuur stelt de beloning van de directie vast. Deze ligt onder de norm van de WNT. Het personeel volgt de CAO theater

Doelstelling:
Het maken, spelen en bevorderen van theater in het algemeen en jeugd- en jongerentheater in het bijzonder.

Hoofdlijnen beleidsplan:
De Toneelmakerij is continu in beweging. We maken gedurfd, kwalitatief jeugdtheater voor alle leeftijdsgroepen, met liefde voor taal, interdisciplinair experiment en maatschappelijke betrokkenheid. We spelen in de midden- en kleine zalen van de theaters. We zoeken ons publiek op in hun klaslokaal, waar de beleving intens en het contact maximaal is. We maken voorstellingen op locatie, werken in de wijken van Amsterdam en op zomerfestivals.

Intern staat een grote verandering op stapel. Artistiek leider Liesbeth Coltof draagt op 1 januari 2019 het stokje over aan regisseur Paul Knieriem. Ook schrijver/acteur Roel Adam neemt afscheid. In 2017 en 2018 neemt Knieriem geleidelijk Coltofs taken over. Vanaf januari 2019 is hij verantwoordelijk. Knieriem bouwt voort op de huidige artistieke koers van de Toneelmakerij.

Speerpunten Toneelmakerij: 

Engagement
De Toneelmakerij maakt voorstellingen dicht op de huid van de tijd, over een wereld die meerstemmig is en voor velerlei uitleg vatbaar. Het theater van de Toneelmakerij creëert een vrij gebied waar getwijfeld kan worden en waar iedereen – rijk, arm, hoog opgeleid, laag opgeleid, van Nederlandse bodem of met een cultureel diverse afkomst - zichzelf kan herkennen.

Taal
De Toneelmakerij gelooft in de verbindende kracht van de taal. Met taal kan je elkaars verhalen aanhoren, begrijpen en bekritiseren. De consequente keuze voor teksttoneel geeft de Toneelmakerij te midden van het huidige, zeer gemêleerde jeugdtheaterlandschap een unieke positie. 

Interdisciplinair
Het publiek van de Toneelmakerij komt overal vandaan en staat midden in de samenleving. Het is hybride, gewend aan mixen van muziek, dans, film, mode, games, media en maatschappelijke actie. De voorstellingen van de Toneelmakerij weerspiegelen deze interdisciplinaire aard, zijn erdoor geïnspireerd en verhouden zich ertoe.

Talentontwikkeling
De Toneelmakerij neemt verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het Nederlands jeugdtheater in verschillende programma’s waaronder TM Studio, TM Jong en het plaats maken voor jonge artists in residence. Daarnaast biedt de Toneelmakerij stageplekken aan acteurs, dramaturgen, theaterdocenten, regieassistenten, technici, vormgevers, productie- en marketingmedewerkers.

Internationaal
De Toneelmakerij hecht grote waarde aan internationale samenwerkingen. Spelen in het buitenland is daar onderdeel van, maar coproduceren met buitenlandse partners staat bovenaan de activiteitenlijst. 

Amsterdam
De Toneelmakerij is stevig geworteld in Amsterdam, een stad die altijd in beweging is, met een kunstklimaat dat net zo divers en pluriform is als haar inwoners. Van de Amsterdamse bevolking is 13% tussen de 4 en 17 jaar. Voor veel Amsterdammers is de gang naar de theaters in het centrum niet vanzelfsprekend. Het bereiken van dit publiek vraagt om tijdsinvestering, volharding en inventiviteit en vooral om samenwerking met de theaters en organisaties in de wijken. Daarom verplaatst de Toneelmakerij een deel van de activiteiten naar de stadsdelen.