Mijn moeder is een diva _ vrijstaand klein_ © Jan Hoek copyKLEIN.png
 

Taal

‘Met De tantes van schrijver Roel Adam is het Nederlandse repertoire een waanzinnige komedie voor achtplussers (en hun ouders) rijker geworden’, schreef theatercriticus Loek Zonneveld in De Groene Amsterdammer. De hilarische voorstelling waarin een eenzame jongen zijn egoïstisch bemoeizuchtige tantes overwint, won zowel de Zapp Theaterprijs 2015 (publieksprijs) als de Gouden Krekel 2015 (vakjuryprijs).

De Toneelmakerij gelooft in de verbindende kracht van de taal. Met taal kan je elkaars verhalen aanhoren, begrijpen en bekritiseren. De consequente keuze voor teksttoneel geeft de Toneelmakerij te midden van het huidige, zeer gemêleerde jeugdtheaterlandschap een unieke positie. Jonge schrijvers als Jorieke Abbing, Rik van den Bos en Iona Daniël krijgen schrijfopdrachten (o.a. voor Het vertrek van Atlas, in opdracht van het Koninklijk Paleis Amsterdam), evenals ervaren schrijvers: de in taalgrappen grossierende Peer Wittenbols schreef Koud vuur!, over de charme van de theaterillusie; in de filosofische voorstelling Het begin van alles laat schrijver Tjeerd Bischoff kleuters nadenken over scheppingsverhalen en alle vragen die daarbij horen.

De Toneelmakerij gaat voorbij het Nederlandse taalgebied. Het gezelschap is initiator van diverse nationale (waaronder De Tekstmederij met Theater Bellevue) en internationale (waaronder het Theatre Café Festival met Company of Angels uit Londen, Grips Theater uit Berlijn en Imploding Fictions uit Oslo) schrijversnetwerken. Dramaturg Paulien Geerlings onderhoudt een groot netwerk met buitenlandse schrijvers, omdat er in het buitenland interessante expertise te vinden is en omdat buitenlanders nou eenmaal vanuit een ander perspectief schrijven, dat nieuwe inzichten kan bieden. Zo belicht Lief en leed in het leven van de giraf van de succesvolle Portugese schrijver Tiago Rodrigues vanuit een licht-absurdistisch perspectief de gevolgen van de economische crisis.