home

Keti Koti

>
Vier nieuwe theaterteksten over het koloniale verleden van Nederland

Agenda

De Toneelmakerij, Theater De Krakeling en Urban Myth slaan de handen ineen met een programma dat aansluit bij het initiatief Theater voor Keti Koti, op 30 juni en 1 juli 2022, waarin podia en gezelschappen programma’s presenteren die verhalen vertellen over het koloniale- en slavernijverleden van ons land.

Sheralynn Adriaansz, Gavin-Viano Fabri, Melissa Knollenburg en Nina van Tongeren schrijven elk een eenakter geïnspireerd door het boek De reis van Syntax Bosselman van Arend van Dam. De vier eenakters vormen de basis van een bijzondere theatermiddag/avond voor ouders en kinderen.

In kleur toont nieuwe perspectieven op de geschiedenis en geeft ruimte aan historische thema’s die tot nu toe nog weinig aandacht kregen binnen het Nederlandse jeugdtheaterrepertoire. Dit nieuwe geluid resoneert bij een nieuw publiek en vult ons collectief geheugen aan zodat de geschiedenis verder voortleeft.

Het programma duurt 120 minuten inclusief maaltijd.

Theaterkrant - Marjan Terpstra

"Een dynamische interactieve theaterbelevenis gecreëerd voor kinderen vanaf 8 jaar en hun ouders, waar iedereen wat van op kan steken maar waarin ook veel te lachen valt."

"We worden verwelkomd door Jeritza Toney die de avond als een vrolijke en gastvrije kotomisi dansend en zingend aan elkaar praat. Toney werd in 2003 door burgemeester Job Cohen al uitgeroepen tot Held van Amsterdam om dat wat ze vanavond ook zo sterk doet: kinderen op speelse manier met muziek en verhalen betrekken bij maatschappelijke thema’s. Ook vanavond zitten de kinderen in het publiek meteen met open mond naar haar te luisteren. De verhalen van de eenakters rijgen zich heel organisch aaneen."

Scènes - Gertien Koster

"Pijnlijke zaken worden niet geschuwd maar doordat er ook een flinke dosis humor in zit geeft dat lucht. De stukken zijn goed geschreven en het spel, door Denise Aznam, Jaike Belfor, Anton de Bies en Nancy Masaba is overtuigend."

"Mooi is dat Jeritza Toney zeer enthousiasmerend optreedt en de zaal daar spontaan bij betrekt. Ze creëert samen met het publiek een feestelijke stemming. Tot slot staat de hele zaal op en loopt achter haar aan te dansen in een soort Second Line om de vrijheid te vieren."