home

Sweet Sixteen 2023

>
Over ouder worden dan je grote zus

Agenda

Orange Theatre Company brengt in samenwerking met de Toneelmakerij de Engelse versie van Sweet Sixteen.
Van 16 t/m 25 juni is de voorstelling te zien in Het Amsterdams Theaterhuis. Kaartjes kun je hier kopen.

Dunya staat op het punt om ouder te worden dan haar zus Dido ooit is geweest. Die moest zo nodig een eind aan haar leven maken op haar zestiende. De avond voordat ze een spreekbeurt over zelfmoord gaat geven, duikt Dunya nog één keer in de dagboeken van haar zus. Daarna gaat ze alles verbranden wat met haar te maken heeft. Want wat heb je aan de levenslessen van iemand die nooit heeft geweten hoe het is om zestien te worden? Wat heb je sowieso aan de levenslessen van iemand die eigenlijk niet wilde leven? Dunya is klaar om afscheid te nemen van het verdriet over haar zus. Ze wil door met leven. Dan staat zuslief opeens in haar kamer. Ze gaan in gesprek. Wat was er nou eigenlijk met Dido aan de hand? Weet ze wel wat ze Dunya en hun ouders heeft aangedaan? Waarom heeft ze Dunya niet om hulp gevraagd?

“Mijn zus heet Dido. Ze is dood en ik mis haar vreselijk. Ze heeft zichzelf doodgemaakt en ik zal nooit snappen waarom.”

Casper Vandeputte schreef in nauw overleg met regisseur Belle van Heerikhuizen Sweet Sixteen. Een dialoog tussen twee zussen, waarvan de oudste zelfmoord heeft gepleegd. Het publiek is er getuige van hoe Dunya de emotionele confrontatie aangaat met haar overleden zus, maar ook met zich zelf.


Praten over zelfdoding kan bij hulp- en preventielijn ‘Zelfmoord? Praat erover’. Tel: 0900-0113 of www.113.nl

speeddate van steunpilaren

Wanneer haar zus Dido is overleden, krijgt Dunja tot haar afschuw een kaart met een huilend konijn waarop haar klas haar sterkte wenst. Maar het is ingewikkeld, want hoe ben je er voor een klasgenoot?

Na de voorstelling Sweet Sixteen doen we met de klas een speeddate van steunpilaren, waarin elke leerling onderzoekt hoe hij of zij gesteund wil worden en we inventariseren welke vormen van troost er zijn. De speeddate is de opmaat naar een nagesprek; door te refereren aan Dunja of Dido kunnen de jongeren indirect iets vertellen over wat er in hen omgaat.

Sander Janssens vond het de beste nieuwe tekst van het jaar. "Sweet Sixteen van Casper Vandeputte is een eerlijk, onomwonden en liefdevol onderzoek naar zelfdoding onder jongeren, sterk toegespitst op de complexe doelgroep (scholieren) waarin dit onderwerp helaas al te veel leeft – maar daarom des te urgenter."

Theaterkrant

NRC Handelsblad

Marijn Lems noemt het de meest geëngageerde voorstelling van 2019: "Een verpletterend verhaal over zelfdoding op jonge leeftijd in de context die het meest pertinent is: in de klas. Door in te zoomen op de achterblijvers weten de regisseur, schrijver Casper Vandeputte en spelers Hanna van Vliet, Sophie Höppener en Dieuwertje Dir een loodzwaar onderwerp behapbaar en bespreekbaar te maken."

Hans Smit, Het Parool

Hans Smit noemt het de beste voorstelling die hij dit seizoen zag.
" Onontkoombaar met ontroerend spel."

Henri Drost, Theaterkrant

Ik zag vanavond de schoolvoorstelling Sweet Sixteen (14+) van de Toneelmakerij. Wat wordt er toch onwaarschijnlijk mooi, belangrijk en liefdevol jeugdtheater gemaakt in Nederland, ook over ontzettend moeilijke onderwerpen.

Iedje Hoonhout, docent ROCvA

Sterk stuk over moeilijk bespreekbaar onderwerp.
Een hele intense ervaring voor de leerlingen. Goed gespeeld. Prachtige tekst.
De studenten vonden de verschillende point of views op dit onderwerp heel sterk. Met name de rol ook van de achterblijvers.
De educatie zowel ervoor en erna is onlosmakelijk met elkaar verbonden. 
Het nagesprek had net zoveel waarde als de voorstelling. 
We hebben echt genoten en moesten er ook van bij komen.

7Days

Voor je met je ogen kunt knipperen ontstaat er een kift die alleen zussen met elkaar hebben.

Marijn van der Jagt, Groene Amsterdammer

De ontroerende ontmoeting van de levende met de dode zus is een prachtig gespeeld, volwaardig toneelstuk van Casper Vandeputte, vol herkenbaar zussengeharrewar dat het zware thema verlicht.

Makers en spelers

  • tekst Casper Vandeputte
  • regie Belle van Heerikhuizen
  • dramaturgie Paulien Geerlings
  • spel Hanna van Vliet, Sigrid ten Napel