home

In Real Life (IRL) (14+)

c rñ( >
Hoe (h)echt is een online vriendschap?

Agenda

Twee jonge mensen zijn klaar zijn met de werkelijkheid. Wat voor lol valt daar nou te beleven? Peace out, zij gaan online verder. Is online beter dan real life? Waar het publiek bij Rabbit Hole (2023) via hun smartphone kon reageren, gaan we nu een stap verder: bezoekers kunnen tijdens én na de voorstelling direct met elkaar communiceren. Ontmoet je jouw online match na afloop? Deze innovatieve en gedurfde techvoorstelling (14+) tourt vanaf 20 februari door theaters in heel Nederland.

HOE JE NIET WIL ZIJN

Ras en Boh zijn hele dagen en nachten online: TikTok challenges, beauty trend vids, DIY tutorials, memes; samen urenlang cruisen door GTA6, met z’n tweetjes in de flow. In elk geval weg van IRL: die hele dictatoriale buitenwereld vol paniekerige ouders die je kamerdeur binnenvallen, uitgebluste leraren die nutteloze kennis willen inlepelen en een heel leger volwassenen dat je vooral laat zien HOE JE NIET WIL ZIJN. Ga je Ras en Boh overtuigen terug te komen naar IRL, of ga je liever met ze mee?    

Match – play – meet

De Toneelmakerij maakte eerder Zilveren Krekelwinnaar Rabbit Hole (2023) over opgroeien in het digitale tijdperk. NRC schreef hierover: ‘Zelden krijg je als volwassene zo direct inzicht in de dialoog tussen tieners’ (★★★★). Ook bij In Real Life (IRL) experimenteert de Toneelmakerij met directe digitale interactie: een app koppelt je aan een medebezoeker waarmee je mini-games speelt en samenwerkt om punten te scoren. Ontmoet je jouw online match na afloop?

Na elke voorstelling is er een nagesprek over waar jij je het liefst begeeft: offline of online. Een gesprek over sociaal verkeer anno 2026 –  herkenbaar voor tieners, leerzaam voor docenten of ouders.

NRC over Rabbit Hole
'Zelden krijg je als volwassene zo direct inzicht in de dialoog tussen tieners'

Hoe (h)echt is een online vriendschap?

Jongeren hebben – waarschijnlijk vaker dan ouders of docenten weten -, een druk online leven met veel sociale contacten. Het online leven van jongeren is soms zelfs drukker dan het ‘echte’ leven of het voelt echter, beter, waardevoller aan. Waarom is dat?  En wat is dan eigenlijk echter? Hierover gaat de voorstelling In Real Life (IRL).  

Zilveren Krekel Jury over winnaar Rabbit Hole (2023/2024)
“Door de ijzersterke integratie van de digitale wereld in de voorstelling lopen werkelijkheid en fictie continu door elkaar"

Credits

  • tekst Artun Alaska Arasli, Joachim Robbrecht 
  • regie Paul Knieriem
  • assistentie regie (stagiair) Isis van der Horst
  • regie digitale wereld Booi Kluiving   
  • dramaturgie Paulien Geerlings, Nina van Tongeren 
  • unity developer Simon Duckham
  • unity artist Artemis Bosch
  • compositie en geluidsontwerp Kaveh Vares
  • advies scenografie en lichtontwerp Paul Boereboom
  • publieksinteractie gebouwd in Getiyo Morphix Productions: Marco Mooren, Mees van der Wijk. i.s.m. Katpatat - Neander Giljam, Lisa Mantel, Titouan Millet
  • met Yassine el Amriti, actrice n.t.b.
  • techniek Sophie de Hoop, Hugo van der Veldt
  • productie Sanne Liebregts
  • publiciteitsbeeld Jan Hoek
  • educatie Lot Houtepen
  • marketing Selman Aqiqi, Lonneke Laurant, Irit Yosef 
  • met dank aan DigitALL

Educatie

Elke klas ontvangt een gratis tutorial avatars bouwen. De avatars zijn het startpunt van een gesprek over waar het leven beter is: online of In Real Life.  Op aanvraag krijgt je klas een workshop van beeldend kunstenaar Maas van Duijnhoven. Ben jij een mage, een assasin of een tank als gamecharacter? In hoeverre komt jouw character overeen met hoe jij IRL bent? Wat heb je veranderd of aangedikt en waarom?

Over de Toneelmakerij

De Toneelmakerij is continu in beweging. We maken gedurfd, kwalitatief jeugdtheater voor alle leeftijdsgroepen, met liefde voor taal, interdisciplinair experiment en maatschappelijke betrokkenheid.