home

Nadia

2 YHñD >
Nadia en Anna zijn vijftien en beste vriendinnen en onzeker over alles.

Agenda

Nadia en Anna zijn vijftien en beste vriendinnen en onzeker over alles. Over hun uiterlijk, hun talenten en hun sociale contacten. Gewone pubers dus. En zoals alle vijftienjarigen, hebben ook Nadia en Anna een tijdrovend leven op internet.

Nadia lijkt te veranderen en zich steeds kwader te maken over het onrecht dat de moslimgemeenschap wordt aangedaan. Ze voelt zich alleen met haar woede. Niemand weet dat ze in haar digitale zoektocht naar houvast in contact is gekomen met Brahim, een jongen uit het Kalifaat, die steeds meer vat op haar krijgt. Hij begrijpt haar eenzaamheid, haar verlangen naar gelijkheid, haar behoefte aan vrienden, aan broeders en zusters.

Barstende bom

Als Nadia met een hoofddoek op school verschijnt, barst de bom. Het komt tot een openlijke confrontatie met haar beste vriendin. Anna verwijt haar niet zichzelf te zijn en raar, zelfs eng te doen. Nadia ziet dit als de bevestiging van haar vermoedens dat ze alleen geaccepteerd wordt als ze zich volledig aanpast. De discussies tussen Nadia en Anna bereiken een hoogtepunt wanneer Anna erop staat om bij een Skypeafspraak met Brahim te zijn. Ze sparen elkaar niet. Alles wordt op de proef gesteld, hun denkbeelden over jongens, seksualiteit, religie, hun liefde voor elkaar.

Met Nadia maakt Van Klaveren opnieuw een voorstelling over radicalisering, dit keer vanuit het oogpunt van een meisje. Nadia reconstrueert de dagen uit het leven van een meisje die voorafgaan aan haar vertrek naar het kalifaat.

Schrijver en regisseur Daniël van Klaveren:
“Ik vind het belangrijk om onszelf af te blijven vragen waar radicalisering begint. We moeten dat gesprek blijven voeren, denk ik. Hoe wordt iemand in de woelige periode van de puberteit door extreme denkbeelden gegrepen? Waarom bieden deze beelden meer houvast dan het leven dat Nadia hier leidt? Waarnaar is ze nou werkelijk op zoek? Deze voorstelling gaat niet zozeer over de excessen of de eventuele uitkomst van radicalisering, maar over het begin. Waar en hoe worden de zaadjes geplant? En door wie eigenlijk?”

In 2014 maakte Daniël van Klaveren de klassenvoorstelling Jamal, over een radicaliserende middelbare scholier en zijn vertrouwenspersoon. De voorstelling is vanwege het grote succes voor het derde achtereenvolgende seizoen op tournee langs middelbare scholen.

Geert van den Berg, docent en cultuurcoördinator IVKO Amsterdam over Jamal:
“Jamal is precies wat je wenst voor een schoolvoorstelling. Een inhoudelijk verhaal, van meerdere kanten belicht; messcherpe dialogen en stevig van tempo; toegankelijk voor jongeren; afwisselend rauw en ontroerend. Een dikke aanrader, met de garantie om (na afloop van de voorstelling) weer eens goed in gesprek te zijn met je klas”

Makers en spelers

  • tekst en regie Daniël van Klaveren
  • spel Jouman Fattal, Stefanie van Leersum, Gonca Karasu, Elise van 't Laar
  • videodecor en kostuumontwerp Morgana Machado Marques
  • dramaturgie Paulien Geerlings
  • educatie Martien Langman
  • fotografie Sanne Peper
  • jaartal 2016

Educatiemateriaal

Internationaal project Nadia wordt ook opgevoerd door Staatstheater Braunschweig (Duitsland), Fondazione Teatro Due in Parma (Italië), Théâtre de Liège (België) en Det Norske Teatret in Oslo (Noorwegen). Jongeren uit de landen waar de voorstelling speelt komen samen in een online community waar ze op zoek gaan naar de motieven van de verdwenen Nadia. Ze delen ideeën, korte films, foto’s en teksten met elkaar en denken na over waar en waarom je je ergens thuis voelt. Gedurende zes weken maken ze door middel van opdrachten kennis met elkaars achtergrond, leefwereld en manier van denken.

Over de Toneelmakerij

De Toneelmakerij is continu in beweging. We maken gedurfd, kwalitatief jeugdtheater voor alle leeftijdsgroepen, met liefde voor taal, interdisciplinair experiment en maatschappelijke betrokkenheid. We spelen in de midden- en kleine zalen van de theaters.