home

Rabbit Hole (12+)

2§zñ(>
The truth is out there

Agenda

Mobiele telefoon aan! In de interactieve voorstelling Rabbit Hole vervagen de grenzen tussen on- en offline en maakt het publiek via hun telefoon onderdeel uit van Samy’s chatfora. Volg jij hem into the rabbit hole?

Publiek neemt - met zijn eigen mobiele telefoon – op unieke wijze deel aan de voorstelling.

Wappies vs truth seekers

Samy komt zijn kamer niet uit, gaat niet meer naar school en negeert zijn moeder en zus. Hij heeft zich teruggetrokken in een online community, de uitweg uit zijn dagelijkse realiteit van pesten, eenzaamheid en een gebroken gezin. Online maakt hij nieuwe vrienden: Neo17 en zijn aanhangers. Zijn zus Hanna vindt hen vrouwenhaters, volgens Samy snappen zij juist hoe het zit. En trouwens: zijn al die linkse vrienden van Hanna niet net zo extreem? Hanna en Samy komen lijnrecht tegenover elkaar te staan.

Rabbit Hole van de Toneelmakerij i.s.m. Theater Sonnevanck is een interactieve voorstelling dicht op de huid van de tijd. In deze unieke cross-mediale omgeving zijn de grenzen tussen on- en offline volledig vervaagd. Via hun mobiele telefoons maakt het publiek onderdeel uit van de chatfora, waar de geïsoleerde Samy zich op begeeft. Volg je hem into the Rabbit Hole? Of blijf je erbuiten?

Interactieve voorstelling

Voor het interactieve gedeelte van de voorstelling werken de Toneelmakerij en Theater Sonnevanck samen met het Innovation:Lab van Theater Utrecht. In seizoen 2022-2023 werd de internationale versie van Rabbit Hole gemaakt, in een coproductie van de Toneelmakerij met Akademie für Theater und Digitalität uit Dortmund, het Oostenrijkse Schäxpir Festival en het Ars Electronica Centrum in Linz, alwaar de wereldpremière plaatsvindt op 17 juni 2023.

Rabbit Hole maakt onderdeel uit van het Europese project ACuTe, een samenwerking tussen 14 partners uit 10 landen, over nieuwe technologie en theater en wordt mede gefinancierd door Creative Europe.
Zie voor meer informatie.

 

Makers en spelers

  • tekst Daniel van Klaveren
  • regie Paul Knieriem
  • dramaturgie en internationale samenwerking Paulien Geerlings
  • kostuumontwerp Studio Sabine Staartjes
  • video- & geluidsontwerp Mario Simon, Booi Kluiving
  • lichtontwerp Jasper Nijholt
  • interactieve componenten gemaakt met Getiyo.com Morphix Productions
  • fluid technical solutions Marco Mooren, Mees van der Wijk
  • narratief & game design Jedidjah Julia Noomen
  • ontwikkeling digitaal platform Innovation:Lab / Theater Utrecht
  • met dank aan Akademie für Theater und Digitalität, Saxion University of Applied Sciences
  • spel Tomer Pawlicki, Gonca Karasu/ Bitha Babazadeh
  • techniek Hugo van der Veldt, Shirley Versteeg
  • productie Sanne Liebregts
  • publiciteit Lonneke Laurant, Irit Yosef
  • educatie Martien Langman
  • publiciteitsbeeld Jan Hoek
  • gecofinancierd door Europese Unie

Educatie

Tijdens het randprogramma ontmoeten filosofie, theater en techniek elkaar. We bouwen een deepfake van een politicus naar keuze en laten hem of haar precies dat doen of zeggen wat wij graag zouden willen horen. We onderzoeken onze wereldleiders als theatrale personages. Hoe bewegen en praten ze, hoe denken ze, wat drijft hen? We oefenen onze fake eerst live en dan bouwen we de deepfake. Een creatieve opmaat naar een gesprek over de invloed van bubbels, cookies, deepfakes en factchecking op ons leven en de democratie.