home

Verkocht

>

Agenda

Verkocht is een locatievoorstelling over slavernij toen en nu. Over wreedheid en eindeloze werkdagen. Over heimwee en de troost van een klein gebaar. Over consumptie en de prijs die daarvoor wordt betaald. Maar vooral over het gevecht om mens te blijven.

“Hoe hard en hoe vaak moet je een man slaan, zodat zijn kind zijn pijn zal voelen?”

Achter je vallen de deuren met een zware dreun in het slot. Je stem weerkaatst tegen het gehavende beton. Door de hoge, vuile ramen komt daglicht naar binnen. Welkom in de Eeuwige Werkplaats. Wetten van tijd en plaats gelden hier niet. Hier geldt uitsluitend de wet van het geld. Op deze verborgen plek worden al eeuwenlang mensen gedwongen tot arbeid.

Aan het hoofd van de Eeuwige Werkplaats staat een strenge vrouw, Economia. Voor haar is de mens een gebruiksvoorwerp. Haar slavendrijver Starek, met zijn vreemde accent en onbegrijpelijke regels, houdt de slaven met harde hand aan het werk: Akuba, die lang geleden op de plantages werkte en nu oud en moe is. De ijzersterke Baksteen, die eeuwig opstandig blijft. En het mooie Aziatische meisje Destiny, ooit verkocht om de schulden van haar vader te betalen. Zij zijn bezit. Goedkope mensmachines. Het werk houdt nooit op. Elke dag is hetzelfde als de voorgaande. Totdat de straatjongen Mini-Mini de Werkplaats binnenstapt. Wat zoekt hij? Waarom zet hij zijn vrijheid op het spel?

Kaas & Kappes prijs
Roel Adam ontving zondag 23 februari 2014 de Kaas & Kappes prijs voor zijn toneeltekst Mensenvlees, de titel die hij gaf aan de tekst die de Toneelmakerij als Verkocht heeft gespeeld. Er werden 108 teksten ingezonden, uit zes verschillende landen (Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg en Italië).

Uit het juryrapport:

“Wanneer de acteurs/personages overleggen of zij hun verhalen wel kunnen vertellen aan het (kinder-) publiek, doet de uitspraak ‘Niemand is te jong voor de waarheid’ het stuk alle recht. Het zet op brutale en glasheldere manier uiteen hoe beperkt het begrip ‘vrijheid’ eigenlijk is. Toch is het -in al haar hardheid- ook een tekst met humor die leest als een spannend verhaal waarvan je wil weten hoe het afloopt. De dialogen zijn spits, de personages herkenbaar en de taal zeer toegankelijk. Bijzonder knap en indrukwekkend is dat Mensenvlees een waaier aan grote en belangwekkende thema’s aansnijdt, zonder dat het pedagogisch of demagogisch wordt.

De tekst is over één ding heel duidelijk: het is niet eenvoudig hoopvol te blijven als voor iedereen het eigenbelang voorop staat. Grote economische belangen en zelfverrijking, leiden wereldwijd tot allerlei vormen van slavernij, waarvan zowel volwassenen als kinderen slachtoffer worden. En daarmee is Mensenvlees in zijn complexe veelheid, verpletterend actueel.”

Geluidswandeling
Bij Verkocht is een geluidswandeling ontwikkeld. Bij het vertrekpunt voor het Scheepsvaartmuseum krijgen wandelaars een koptelefoon. Daarop is een reisleider met twijfelachtige motieven te horen die samen met 4 fictieve personages een tocht door een nieuw en onbekend land gidst. Je hoort 4 verhalen, 4 toekomstdromen en 4 verslagen van hoop of desillusie. De personages komen uit verschillende tijden en plekken op de wereld en slaan zo een brug naar de voorstelling.

première 7 september 2013

Sophia, 12 jaar

"Het spel raakt je hart en is zo geloofwaardig dat je omgeving verdwijnt."

Annette Embrechts - De Volkskrant

"De jonge regisseurs Paul Knieriem en Daniël van Klaveren verfrissen het verhaal met muzikale vondsten en het energiek bespelen van de koude hal."

Anita Twaalfhoven - Trouw

"Hoopvolle draai aan mensenhandel (...) De enorme Van Gendthal op het Amsterdamse Oosterburgereiland, waar vroeger een VOC-werf was, is de perfecte plek voor deze productie."

Max Arian - Theaterkrant

"Het is werkelijk geen vrolijk verhaal over onze markteconomie en haar uitwassen dat de Toneelmakerij vertelt. Toch zitten er ook positieve, menselijke gebaren in, zijn er grappige scènes en kijk je vooral naar echte mensen, want alle spelers laten genuanceerde personen zien, met wie heel veel gebeurt."

Sonja de Jong - Noordhollands Dagblad

"En leuk is het, ondanks het heftige verhaal (...) Het is spannend en zelfs een echt spektakel."

Makers en Spelers

  • tekst Roel Adam
  • regie Daniël van Klaveren
  • artistieke coördinatie Liesbeth Coltof
  • dramaturgie Paulien Geerlings
  • decor Leanne Vandenbussche en Nino Warmerdam, studenten o.l.v. Guus van Geffen
  • compositie en geluidsontwerp Wessel Schrik
  • technisch geluidsontwerp Jorg Schellekens
  • kostuumontwerp Jorine van Beek
  • spel Roel Adam, Nhung Dam, André Dongelmans, Peter van Heeringen, Phi Nguyen, Maureen Tauwnaar
  • stage techniek Dirk Baarse
  • productie Meta Weyschedé
  • stage productie Janneke Gorthuis
  • educatiemateriaal Martien Langman, Karlien Pijnenborg
  • trailer Tony Minnema